Hulp en Tips

Voor beginnende breisters kan een patroon nogal eens abracadabra zijn. Op deze pagina vind je een aantal veelgestelde vragen en tips.

Als eerste wil ik even melden dat de basishandelingen van het breien uitstekend worden uitgelegd op de website http://www.breien.nl. Klik in de inhoud op "Breien leren". Je kunt daar vinden hoe je steken moet opzetten, hoe je moet minderen en meerderen en een aantal basissteken. Het wordt allemaal heel duidelijk uitgelegd met goede foto's. Als je dat kunt ben je al een heel eind...

Op YouTube vind je tegenwoordig heel veel filmpjes over breien leren, ook in het Nederlands.
Via deze link krijg je een heleboel filmpjes voor beginners: Breien voor beginners

Wanneer je graag een boek zou hebben met de basistechnieken uitgelegd, dan is ook dat nog steeds mogelijk. Kijk maar op deze pagina.

Veelgestelde vragen

Afkanten... een verhaal apart
Met meerdere kleuren breien... graag zonder gaten!!
De halsopening breien
Brei een halsboord
Mazen, hoe doe je dat netjes?

Tips

TIP 1: Omrekenen van een patroon als je proeflapje een andere stekenverhouding geeft dan is aangegeven.
TIP 2: Hoe maak je een mooie V-hals.
TIP 3: Hoe maak je een knoopsgat.
TIP 4: Nieuwe draad aanhechten van dezelfde kleur.
TIP 5: Halsafwerking
TIP 6: Hoe voorkom je het omkrullen van zijkanten. (Tip van Alie)
TIP 7: Hoe weet je hoe breed een trui moet worden als er geen maten in het patroon worden aangegeven?
TIP 8: Breien met een rondbreinaald.

Veelgestelde vragen

Afkanten... een verhaal apart

Waar ik vooral veel vragen over krijg is het afkanten bij het maken van bijvoorbeeld een armsgat.
In het patroon staat dan zoiets als:
... kant aan weerszijden van elke 2e naald 1 x 2 st., en 2 x 1 st. af.
Huh?!... hoe kun je nou aan het einde van de naald afkanten? Dat kan dus ook niet. Het betekent dat je aan het begin van elke naald een afkanting doet. Het gaat als volgt:

Het begin van de naald aan de goede kant - kant de eerste twee steken af, brei de naald uit. Keer het werk, je gaat nu een averechtse naald breien - kant weer de eerste twee steken af en brei de naald uit. Nu heb je de eerste afkanting (1 x 2 st.) gedaan.

Nu moet je nog 2 x 1 st. afkanten aan weerszijden van elke tweede naald: Dat doe je op dezelfde manier:
Kant aan het begin van de naald aan de goede kant de eerste steek af en brei de naald uit, keer het werk en kant weer eerst de eerste steek af en brei de naald weer uit, dat is alvast 1 x 1 st., keer het werk (je bent nu weer op de goede kant bezig) kant de eerste steek af, brei de naald uit, keer het werk, kant de eerste steek af en brei de naald uit. Dat is 2 x 1 st. Klaar!

Viel best mee hè? Soms lijkt het veel moeilijker dan het is. Vaak moet je gewoon even je breinaalden pakken en precies doen wat er staat, dan heb je het zo door.

Met meerdere kleuren breien... graag zonder gaten!!

Niets is zo leuk als breien met diverse kleuren, maar het valt niet mee om dat netjes voor elkaar te krijgen. Hoe voorkom je nou die gaten tussen de kleuren? En hoe moet je nou jaquard breien, moet je dan 27 bolletjes in een naald gebruiken???!!!
Nee hoor, het is lang niet zo moeilijk als het lijkt.

Twee kleuren breien (jaquard):

Aan de goede kant: Houd de eerste kleur aan je rechterkant en de tweede kleur aan je linkerkant. Brei het benodigde aantal steken met de eerste kleur op de gewone manier. Om een steek in de tweede kleur te breien laat je de eerste draad los en ga je verder met de tweede kleur. Daarbij komt de draad van de eerste kleur automatisch onder de draad van de tweede kleur. Zorg er wel voor dat je de draden niet strak trekt want dan gaat je werk in elkaar trekken. (Bij de eerste steek in de tweede kleur krijg je wel een gat, omdat je de aanhechtdraad dan nog los hebt hangen, dit gat sluit je bij de afwerking, wanneer je de aanhechtdraad wegwerkt aan de achterkant van je werk)

Zo ziet het er aan de achterkant uit:
 
Vlakken breien met twee kleuren:

Gebruik voor ieder kleurvak een aparte bol. Brei in de eerste kleur tot aan de kleurverandering, laat de eerste kleur los, neem de tweede kleur onder de eerste op en kruis de draden voordat je de volgende steek gaat breien. De eerste steek na een kleurverandering moet je een beetje aantrekken om te voorkomen dat er tussen de kleuren een gat ontstaat.



De halsopening breien:

Wanneer je een trui breit zit er meestal een ronde hals in. In de beschrijving staat dan bijv.: Kant de middelste 30 st. af en brei elk deel apart verder. Kant dan aan de hals nog 1 x 3, 1 x 2 en 3 x 1 st. af. Kant de overige steken op een totale hoogte van ... cm af.
Oke?! Hoe doe je dat dan?

Stel, je hebt 100 steken op je naald staan en nu moet je met de hals beginnen:
Er moeten 30 steken in het midden worden afgekant. 100 - 30 = 70 st. blijven dan over. Die moeten worden verdeeld over beide schouders. Ga nu als volgt te werk:
Brei de eerste 35 steken op je naald. Nu begin je met afkanten: brei twee steken, haal de eerste steek over de tweede, nu zit er een klein gaatje tussen de eerste 35 steken en de eerste afkanting. Ga verder met afkanten: brei weer 1 steek, haal de vorige steek over deze steek en je hebt twee steken afgekant. Het gaatje wordt groter. Ga zo verder tot je 30 steken hebt afgekant, je moet dan nog 34 steken op je linkernaald hebben staan, de 35e steek staat al op je rechternaald aan het einde van de afkanting. Brei nu de naald gewoon uit. Keer je werk en brei de 35 steken voor het "gat" van de hals. Keer nu weer je werk: je breit dus één schouder tegelijk, de andere doen we straks, als deze af is.

Nu moet je nog aan de hals 1 x 3, 1 x 2 en 3 x 1 st. afkanten. Begin dus de volgende naald met 3 st. afkanten, brei dan de naald uit, nu heb je nog 32 st. op je naald. Keer het werk en brei averecht. Keer weer je werk en kant dan eerst 2 st. af, brei dan de naald uit. Zo ga je verder tot je de juiste hoogte van het totale pand hebt bereikt. Kant dan de resterende steken (in dit geval 27) af.

Nu moeten we de andere schouder nog breien. De eerste 35 steken hebben we aan de goede kant al gedaan, dus we beginnen nu aan de verkeerde kant van het werk. Hecht de draad aan en kant meteen de eerste 3 steken af, brei de naald uit. Keer het werk en brei de 32 overgebleven steken aan de goede kant van het werk recht. Keer dan weer je werk, kant de eerste 2 st. af en brei de naald uit. Brei zo verder tot de zelfde hoogte als de andere schouder. (TIP: Ik tel altijd de naalden, dan weet je zeker dat het even hoog wordt).

Op dit plaatje kun je zien dat er een draad aan het begin van de halsafkanting zit, dit is de draad waarmee je aan de achterkant van je werk met de tweede schouder bent begonnen. Om een gaatje te voorkomen haal je deze draad door de eerste afgekante steek en trek het een beetje aan. Hecht het draadje af aan de achterkant van het werk. Op figuur 1 hieronder kun je zien hoe de hals er uit komt te zien als hij af is.

Brei een halsboord...

Er zijn enorm veel breiboeken waarin je alle basistechnieken kunt terugvinden, maar hoe je een halsboord moet breien... dat vind je nergens!
In sommige breipatronen moet je de halsboord los breien en dan aanmazen(!!) of met een stiksteek aannaaien. Persoonlijk vind ik het mooier een halsboord aan te breien. In de meeste breipatronen wordt daar ook vanuit gegaan, alleen het wordt nergens uitgelegd... "neem langs de hals de steken breiend op..." 
Natúúrlijk... een volleerd breister snapt dan onmiddelijk wat er bedoeld wordt, maar een beginnend breister kan er niets mee. Dus ik hoop dat onderstaande tekening (die ik vond in het boekje "Nieuw Breien" van Margriet Brouwer) een beetje duidelijk maakt wat er wordt bedoeld.

Dit kun je op twee manieren doen:
Ofwel met een rondbreinaald, ofwel op een rechte naald. Het voordeel van rondbreien is dat je geen naadje in de boord hebt. Het voordeel van rechtbreien is dat dat makkelijker breit.

In het geval van rondbreien sluit je eerst de beide schoudernaden. Vervolgens neem je breiend de steken op langs de hals, begin aan de schouder van de goede kant en ga door tot en met de achterhals tot je weer terug bent waar je bent begonnen: ( Zie figuur 1). Steek de linkernaald in een steek, steek de rechternaald eronder in, sla de draad om de naald en brei dan gewoon een steek. Neem alle steken langs de hals op en brei dan tot de gewenste hoogte van de boord. Kant dan de steken af.

Op een rechte naald sluit je eerst de linkerschouder en begin je aan de open kant (goede kant van het werk voorhouden) met het opnemen van de steken, ga door tot je aan de andere kant bent. Dan brei je dus gewoon heen en weer een boord tot de gewenste lengte. Bij de afwerking sluit je de dan de tweede schouder en meteen ook de boord.

   
figuur 1

Mazen, hoe doe je dat netjes?

Een figuur inbreien in een trui kan best een ingewikkeld karwei zijn, als je met veel kleuren moet werken. Veel mensen mazen de figuur dan ook liever later op. Het is eigenlijk een soort borduren, alleen gebruik je geen kruissteekjes, maar "brei-steken".

Je kunt op twee manieren mazen:

Van rechts naar links:

Gebruik een stopnaald, steek de draad aan de achterkant van het werk onzichtbaar door een paar steken, kom dan omhoog aan de goede kant van het werk in de onderkant van de eerste steek waarover je gaat mazen. Steek de naald langs de bovenkant onder de beide draden van de bovenliggende steek door en trek zachtjes aan, zorg ervoor dat de maasdraad de onderliggende draad netjes bedekt. Steek dan weer onderin de steek in en laat de naald onderin de ernaast liggende steek aan de linkerkant weer naar boven komen. Trek ook nu de draad weer zachtjes aan. Nu heb je 1 steek overgemaasd. Ga op deze manier verder.

Zorg er voor dat je de draden niet te strak aantrekt omdat je anders je breiwerk in elkaar trekt.

Wanneer je aan het einde van de "regel" bent gekomen, haal je aan de achterkant de draad door een paar draadjes naar rechts, zodat je weer bij het begin van de volgende regel uitkomt. Dan kom je weer boven op de goede kant in de steek waar het patroon verder gaat.

Of van beneden naar boven:

Werk de eerste steek zoals hierboven staat beschreven. Als de steek is afgewerkt komt je onder in de bovenliggende steek weer naar boven i.p.v. de steek ernaast. Ben je bovenaan het patroon gekomen, haal dan weer aan de achterkant de draad door een paar draadjes naar beneden tot je weer bij het begin van de volgende regel omhoog komt.

Hieronder is een voorbeeld van een opgemaasd figuurtje. De kleuren roze en paars zijn gemaasd. De naam Sam is niet gemaasd, die bestaat uit de overgebleven steken tussen de maassteken in.

Tips

TIP 1: Omrekenen van een patroon als je proeflapje een andere stekenverhouding geeft dan is aangegeven.

Wanneer de afwijking niet al te groot is kun je de hals en eventuele armsgaten zo laten als ze zijn. De verschillen hierin zijn nl. niet zo heel groot.
Maak een proeflapje. Bijv. 22 st. x 30nld. = 10 x 10 cm

De trui moet 40 cm breed worden. Je moet dan dus opzetten 4 x 22 st. = 88 st. Het pand moet 50 cm lang worden. Je gaat dan ongeveer 5 x 30 nld. = 150 nld. breien.De breedte van het pand in het patroon is het belangrijkste dat je moet omrekenen. de lengte meet je immers tijdens het breien. Wanneer je het aantal steken niet aanpast wordt de trui al gauw te smal of te breed. Wanneer het aantal steken over de hele breedte van het pand bijvoorbeeld 10 steken meer is volgens jouw stekenverhouding wordt het pand al gauw 3 cm breder, het achterpand echter ook, dan is het totaal al 6 cm, dat kan bijv. bij een kindertrui teveel zijn.

TIP 2: Hoe maak je een mooie V-hals.

Neem een oneven aantal steken langs de hals op. Markeer de middelste steek (in de punt van de V). Brei nu boordsteek maar brei aan de goede kant van het werk aan weerszijden van de middelste steek steeds 2 st. samen av. De middelste steek moet steeds rechts gebreid worden. Brei aan de verkeerde kant de steken zoals ze zich voordoen. Op deze manier krijg je een mooie V.

TIP 3: Hoe maak je een knoopsgat.

Brei tot de plaats waar het knoopsgat moet komen. Kant dan 2 steken af en brei de nld. uit. In de teruggaande nld. zet je boven de afgekante steken 2 nieuwe st. op(als een gedraaide lus). In de volgende nld. brei je de steken weer mee.

TIP 4: Nieuwe draad aanhechten van dezelfde kleur.

Wanneer je bol bijna op is, zorg dan dat je een nieuwe draad aanhecht aan het begin van een naald, dat is makkelijker met het afwerken. Je kunt de draad dan in de zijnaad wegwerken.

TIP 5: Halsafwerking

Als je de steken, die je normaal gesproken in het midden afkant voor de hals, op een hulpnaald zet, krijg je een mooiere halslijn. Gaat als volgt: Volgens het patroon moet je op een bepaalde hoogte de middelste 20 steken afkanten. Zet deze op een hulpnaald of rijg er een draad door. Ga dan normaal verder met breien. Wanneer de panden af zijn en je begint met de halsboord, neem dan gewoon vanaf de schouder tot aan het midden de steken breiend op, dan ga je verder met de steken op de hulpnaald en dan weer de rest van de hals tot aan de schouder de steken breiend opnemen. Zorg wel dat je de draad goed aantrekt bij de middelste steken, anders krijg je een gat.

TIP 6: Hoe voorkom je het omkrullen van zijkanten. (Tip van Alie)

Aan de goede kant alle steken gewoon breien, aan de verkeerde kant (averecht) de eerste en de laatste steek afhalen, dus niet breien.

TIP 7: Hoe weet je hoe breed een trui moet worden als er geen maten in het patroon worden aangegeven?

Om te weten hoe breed een trui moet worden doe je het volgende:
Wat is de stekenverhouding?
- Bijvoorbeeld: 22 st. en 30 nld. = 10 x 10 cm
Hoeveel steken moet je opzetten?
- Bijvoorbeeld: 80 steken
Hoe breed wordt dan het pand?
- 80 : 2,2 = 36,3 cm

TIP 8: Breien met een rondbreinaald.

Rondbreien met 4 naalden is niet bepaald gemakkelijk, veel handiger is het om een rondbreinaald te gebruiken. Ben je een beetje huiverig? Kijk op deze pagina: Breitips van Nafra. Hier wordt op een leuke manier uitgelegd hoe het werkt.